Dag van de noot

Dag van de noot roept bij mij meteen de vraag op; “Welke noot?”
In eerste instantie denk ik aan eten en dat is ook wat deze dag wil aanbevelen, beetje extra aandacht aan de eetbare noot.
Maar er zijn er meer; de noot in documenten, eigenlijk (voor mijn gevoel) een afkorting van notitie.
En de muzieknoot.
Waarschijnlijk voor veel mensen even, zo niet belangrijker, dan de eetbare noot.

Puzzelen of niet
noot,dag vandenoot,puzzel,puzzle
Link naar telefoon puzzle puzzelen

In dit blog zijn de foto’s, de puzzles
(foto = PC-puzzle = max.300 stukjes, de extra link = Telefoon-puzzle= max. 70 stukjes)
probeer de puzzle te maken en roep dat ontspannen gevoel eens op en beleef het bewust.
Houd u van puzzelen, maak er gebruik van.
Houd u niet van puzzelen, negeer dan gewoon de puzzles, het zijn dan slechts aanvullingen op het blog.

Noot 

Persoonlijk ben ik niet zo van de noot, althans niet bewust.
Er zijn natuurlijk genoeg producten waar noten in verwerkt zijn.
Heel veel mensen zijn (gelukkig wel) weg van noten en dat geeft een boost aan de gezondheid.
Maar let wel: voor alles geldt: met mate, zo ook voor noten.

Onderzoeken 

Uit allerlei onderzoeken blijkt wel dat noten gezond (kunnen) zijn en een positieve invloed (kunnen) hebben op velerlei lichamelijke processen.
Noten bestaan voor 80% à 90% uit onverzadigde vetten.
Deze vetten verlagen het cholesterolgehalte.
In de meeste noten zitten: vitamines, eiwitten en mineralen, wat ze erg gezond maakt.
Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die dagelijks een handje noten eten minder kans hebben op hart- en vaatziekten en ademhalingsproblemen dan mensen die dit niet doen
Maar welke noten zijn nou eigenlijk het beste om te eten.
We gaan er een paar (bekende) nader bekijken;

Echte noten

zijn enkelvoudige dopvruchten met meestal één zaad met een steenachtig of houtachtig omhulsel.

dagvandenoot,noten,puzzle,puzzelen,noot,noten
Link naar telefoon puzzle            de Hazelnoot

hazelnoten afkomstig van de lambertsnoot (C. maxima) hebben een grote economische waarde.
De kleinere noten van de wilde hazelaar worden echter gewaardeerd om hun meer uitgesproken smaak.
Hazelnoten zijn een bron van vitamine E.
Een handvol bevat ongeveer 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Hiernaast bevatten ze veel energie (682 kcal per 100 gram),
voornamelijk in de vorm van onverzadigde vetzuren.

kastanje,tamme,noten,puzzle,puzzelen
Link naar telefoon puzzle                         de Tamme kastanie

De bomen die eetbare kastanjes dragen, hebben langwerpige, getande bladeren.
Tamme kastanjes hebben een bolster met veel, lange, fijne stekeltjes, zoals een egel.
In de bolster zitten soms wel drie noten.
Deze eetbare kastanjes zijn niet helemaal rond, maar hebben een platte kant en een puntje met een wit pluimpje.
Kastanjes zijn een stuk minder vet dan andere noten.
Er zitten wel de nodige koolhydraten, vezels en eiwit in.
Ze bevatten vitamines uit de B-groep, vitamine E, kalium, foliumzuur en zink.

beukennootje,beuken,noot,puzzle,puzzelen
Link naar telefoon puzzle                    Beukennootjes

Beukenbomen vallen in het najaar flink op.
Ze behouden hun bruine bladeren lang, waardoor ze het kille landschap inkleuren.
In de herfst zijn de zaden van deze bomen rijp: beukennootjes.
Net als bij kastanjes zitten de beukennootjes in een bolster, ook wel napje genoemd.
In de herfst, wanneer de zaden rijp zijn, gaat de bolster open, waardoor de beukennootjes eruit vallen.
Deze beukennootjes worden door kleine knaagdieren als eekhoorns gegeten.
Deze dieren verspreiden de beukennootjes.
Op plaatsen waar de nootjes blijven liggen, kan in het voorjaar weer een nieuwe boom gaan groeien.
Niet alleen kleine knaagdieren eten beukennootjes, ook wilde zwijnen en zelfs mensen eten de beukennootjes op!
Grote hoeveelheden verse beukennootjes kunnen voor mensen giftig zijn.
Er zit namelijk een klein beetje giftig blauwzuur in de verse nootjes.
Door de nootjes een week op een zonnige plek in huis te leggen, verdwijnt dit blauwzuur en kunnen de nootjes prima gegeten worden.

eikel,dagvandenoot,noot,eiken,puzzle,puzzelen
Link naar telefoon puzzle                            Eikels

Eikels zitten vol met tannine, een stofje dat giftig is voor dieren.
Schadelijk voor ons?
Echt niet.
Tannine is namelijk ook te vinden in onze favoriete drank: wijn.
Het is van invloed op de smaak, kleur en structuur van voedingsmiddelen.
En op je tanden – tannine is namelijk de boosdoener bij een zwart gebit na een paar glazen rode wijn.
Toch is het raadzaam om te proberen de tannine uit de eikels te verwijderen.
Dit omdat dit stofje een bittere smaak met zich meebrengt.
oe je dat doet?
Door ze te spoelen of te weken.
Wel eerst even de schil en de vliesjes van de eikel verwijderen voordat je begint, want alleen zo kan het water tot de kern doordringen
Klaar met wassen?
Dan kun je ze eten.
Los uit de hand, of door een herfstige salade bijvoorbeeld.
Tip: rooster de eikels en voeg er een klein snufje zout aan toe.
Dit zal de smaak nog krachtiger maken. Dus hup, de tuin in en rapen maar.

Noten

Gewone noten zijn meer bruikbaar voor het koken.
Veel ervan zijn geen echte noten, maar grote, olieachtige vruchten met een pit in een schaal (hard of niet).
De meeste noten kunnen gegeten worden, zowel gekookt, rauw of geroosterd.
Enkele voorbeelden;

Amandelen

Een handje amandelen van 28 gram, oftewel één portie, bevat maar liefst 37% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine E.Verder zijn amandelen een bron van magnesium, mangaan, koper, vitamine B2 en fosfor. Amandelen blijken vooral een sterk positief effect te hebben op de gezondheid van je hart. Mensen met een verhoogde hoeveelheid vetten in hun bloed, waaronder cholesterol, verminderden deze hoeveelheid aanzienlijk door dagelijks een handje amandelen te eten.

Cashewnoten

Cashewnoten hebben de minste calorieën per 100 gram. Cashewnoten zijn een verbazingwekkend rijke bron van koper, wat je lichaam nodig heeft om ijzer te verwerken, vrije radicalen op te ruimen, botweefsel te ontwikkelen en om melanine, oftewel huid- en haarpigment, aan te maken. Met 40 gram cashewnoten heb jij je dagelijkse portie koper al binnen.
Gelukkig zijn cashewnoten ontzettend veelzijdig en vormen ze een smaakvolle aanvulling op veel maaltijden en snacks. Je kunt cashews in zowel hartige als zoete gerechten verwerken. Denk bijvoorbeeld aan een handje cashewnoten in je wokgerecht of een paar lepels cashewpasta door je havermoutpap.

Macadamia’s

Macadamia’s zijn niet de goedkoopste noten, maar leveren je lichaam wél veel goede voedingsstoffen. Eén handje macadamianoten bevat meer dan d

noot,noten,notenmix,puzzle,puzzelen,dagvande noot
Link naar telefoon puzzle                              notenmix

e helft van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid mangaan; een belangrijk mineraal voor het behouden van sterke botten. Mangaan is ook betrokken bij de bescherming van je lichaamscellen en de stofwisseling van koolhydraten, cholesterol en aminozuren.

Als je veel energie uit je voeding wilt halen, ga dan voor macadamia’s. Ze bevatten van alle noten de meeste calorieën en vetten, en bevatten relatief weinig koolhydraten en eiwitten. De macadamia heeft zelfs de meeste onverzadigde vetzuren van alle nootsoorten, wat hart- en vaatziekten voorkomt door het ‘slechte’ LDL-cholesterol te verlagen.

Paranoten

Als je wel eens een zak studentenhaver hebt geopend, ben je ongetwijfeld de paranoot tegengekomen. Het is een grote, gladde nootsoort en staat bekend om zijn grote hoeveelheid selenium. Door slechts één grote paranoot te eten heb jij je dagelijkse portie selenium al binnen.
Selenium is een krachtige en waardevolle antioxidant die je cellen kan beschermen. Selenium dringt door tot de nucleus van een cel, waar het overgaat tot het beschermen en repareren van beschadigd DNA.

Pinda’s

Net zoals pindakaas geen kaas is, zo zijn pinda’s geen noten. Noten groeien aan een boom, boven de grond. Pinda’s groeien onder de grond en behoren eigenlijk tot de categorie peulvruchten. Ze zijn een rijke bron van vitamine B1, B3 en foliumzuur. Twee handjes pinda’s zijn al goed voor 50% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid foliumzuur.
Omdat pinda’s veel omega 6-vetten bevatten, is het raadaam om vaker voor een ‘echte’ nootsoort te kiezen en pinda’s zoveel mogelijk te vermijden.
De optimale situatie voor je lichaam is om ongeveer evenveel omega 3- als omega 6-vetten binnen te krijgen. Omdat ons voedingspatroon veelal genoeg omega 6- en vaak te weinig omega 3-vetzuren bevat, is het verstandig om pinda’s te vervangen door de andere noten die hier worden genoemd.
Omega 3-vetten vind je ook in groente, vis en schaal- en schelpdieren.

Voorkeur
noot,muzieknoot,puzzle,nootvandedag,puzzelen
Link naar telefoon puzzle         de noot die klinkt

Zoals ik in het begin al meldde, ben ik niet zo van de bovengenoemde noot.
Mijn voorkeur gaat meer naar de muziek noot.
Eigenlijk meer de muziek maar daar ligt natuurlijk wel de noot aan de basis.
De (muziek)noot js een teken om de volgorde en tijdsduur vast te leggen.
Deze noot maakt mij op èèn of andere manier altijd vrolijk.
Wat ik (helaas) van die andere noten niet kan zeggen.
Er is nog veel meer te zeggen over deze noot maar misschien een volgende keer.
Deze noot klinkt mij iig als muziek in de oren.

We gaan digitaal op reis en ons lekker laten verrassen.

Elke foto in het  “programma” bevat een puzzle voor de PC met 300 puzzle stukjes, klik maar op de foto.
Bij elke foto is een link toegevoegd naar een puzzle  met maximaal 70 puzzlestukjes, geschikt voor de  mobiele-telefoon.
Bij iedere puzzle vind je een “tijdklok”, maak een wedstrijd met je huisgenoten wie de puzzle het snelst oplost.
Elke puzzle is in te stellen op minder stukjes maar dan vervalt de tijdsindicatie, gebruik dan een stopwatch.
Iedere puzzle is te pauzeren waarbij de tijd ook tijdelijk stopt.        Link naar telefoon puzzle

Geef familie, vrienden en kennissen de kans om te puzzelen.

Neem hen mee op puzzle avonturenreis.

Laat hen zelf beslissen.
Stuur dit bericht door!!
Geef hier jouw suggesties.
(of hieronder in de comments)

Welke van de noten heeft jouw voorkeur en waarom?

LAAT VAN JE HOREN!
Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *